Catering – Grote landelijke cateraars negeren de trend van onbemande cateringlocaties en mini-markets. Nu de coronamaatregelen voorbij zijn, hopen deze cateraars dat de ontwikkeling ‘overwaait’ en alles weer teruggaat naar het oude. Deze cateraars sluiten de ogen voor een trend die niet meer te stoppen is. Door het hybride werken is de behoefte op het gebied van bedrijfscatering volledig aan het veranderen.

Dit zegt Jos Dennissen, directeur-eigenaar van de AdcGroep. Meer dan 30 jaar is het bedrijf gespecialiseerd in cateringconcepten voor zowel de particuliere- als de zakelijke markt. Met PURA Bedrijfscatering en PURA Vending is het actief in heel Nederland, LaVie Catering verzorgt zowel de zakelijke- als privécatering op hoog niveau en nieuw is PURA GO, de bemande of onbemande foodcorner die volgens het bedrijf ‘een revolutie in bedrijfscateringland’ is. “De minimarkt is een bedreiging voor het klassieke bedrijfsrestaurant”, zegt Dennissen. “Ondanks de coronamaatregelen waren de grote landelijke cateraars de afgelopen twee jaar niet erg innovatief. Sommigen namen wat online initiatieven, maar ze hoopten vooral op het einde van de beperkingen. Zelfs in een periode dat door de coronacrisis de bedrijfscatering grotendeels stil lag, bleken de landelijke cateraars moeite te hebben met een onbemand cateringconcept. Waarom? Met name omdat het niet in hun businessmodel past. De term ‘grab & go’ durven zij nog wel te gebruiken, maar ze leggen dan wel gelijk uit dat het is om mee te nemen. Een andere ‘no go’ voor hen is dat mensen zelf hun aankopen afrekenen. Het is, samengevat, voor hen een te groot risico dat opdrachtgevers inzien dat onbemand of deels onbemand veel voordelen heeft en dat het inspeelt op de behoefte van 24/7 to go or eat on the spot.”

Obstakel

Dennissen schetst nog een ander obstakel waardoor de grote landelijke cateraars niet aan onbemand of deels onbemand durven te beginnen. “De verdienmodellen zijn gebaseerd op de ‘P’ van personeel. Wat moet je doen met al die medewerkers die door onbemand, of deels onbemand, geen werk meer hebben? De vier grootste cateraars hadden aan het begin van de coronacrisis plots tienduizenden mensen thuis zitten. De afgelopen twee jaar hebben de cateraars hoofdbrekens gehad hoe zij deze mensen weer aan het werk zouden kunnen krijgen. In veel gevallen zijn die pogingen uitgemond in ruzie met de opdrachtgevers en hebben die vervolgens de contracten opgezegd”, aldus Dennissen volgens wie de werkgelegenheid bij de grote landelijke cateraars dan ook fors is afgenomen. “Het is nog niet te calculeren wat dit voor impact heeft op de bedrijfsmodellen van deze cateraars. Het staat echter vast dat er grote veranderingen nodig zijn.”

Protectionistisch model

De grote landelijke bedrijfscateraars, veelal vertegenwoordigd in de brancheorganisatie Veneca, hebben met de Bedrijfscatering CAO een protectionistisch model in stand gehouden, meent Dennissen. “Regionale cateraars werd het op een aantal fronten erg lastig gemaakt om de markt te betreden. Als opdrachtgevers nu een contract opzeggen en er geen rechtsopvolger is, blijft de cateringmedewerker bij de vertrekkende cateraar in dienst. Ook als deze op dat moment geen nieuwe opdrachtgever heeft. Dit is precies waar de regionale cateraars altijd zo’n moeite mee hebben gehad. De grote landelijke cateraars konden dit door hun schaalvoordeel makkelijk opvangen.” De verplichte overgang van alle medewerkers bij een contract, wisselt van cateraar naar cateraar. Vooral het gebrek aan verantwoordelijkheid van een opdrachtgever is waarvan de grote landelijke cateraars volgens Dennissen nu ‘de zure vruchten’ plukken. “Bij de landelijke cateraars kwamen tijdens de coronacrisis op een bepaald moment tientallen beëindigingen per maand binnen. Opdrachtgevers maakten geen gebruik meer van de automatische verlengingen maar zegden de contracten op. De cateraar zag zich geconfronteerd met medewerkers die al tientallen jaren verbonden zijn. Met de enorme transitievergoedingen is het duidelijk dat er flinke gaten in de bedrijfsmodellen van de cateraars worden geslagen”, aldus Dennissen.

Thuis werken

De coronamaatregelen hebben ook voor een andere trend gezorgd: het thuiswerken. Volgens Dennissen een ander groot gevaar voor de cateraars. “De mensen werken thuis, eten thuis en veel minder in de bedrijfskantine. De Rabobank begroot dit omzetverlies voor de cateraars op 400 miljoen euro per thuiswerkdag. Als gevolg hiervan zijn opdrachtgevers niet meer bereid om grote budgetten vrij te maken voor een bedrijfsrestaurant met een teruglopend aantal gebruikers. Met het thuiswerken is ook de behoefte ontstaan dat mensen, als ze op kantoor zijn, meer willen socialiseren. Werknemers laten zich niet meer in een keurslijf van 9 tot 5 dwingen. Ze willen met collega’s afspreken op de momenten dat het hen uitkomt. Er is ook een grotere behoefte dan alleen samen te lunchen. Ze willen ook kunnen ontbijten en een ontbijtmeeting houden in plaats van een lunchmeeting. Het bedrijfsrestaurant wordt een clubhuis. Je ontmoet elkaar, spreekt er af en werkt er. Je moet er de hele dag kunnen vertoeven, noem het een werkcafé. Er moet een voorziening zijn voor de lunch, het ontbijt en het diner. Ook de momenten tussendoor zijn belangrijk. Goede koffie, een croissant, muffin of een zakje chips moet worden aangeboden. In de toekomst worden zelfs je boodschappen er bezorgd. Daar gaan we naartoe”, aldus Dennissen.

PURA GO

In het kader van de grote veranderingen op de cateringmarkt, nog extra aangewakkerd door de coronamaatregelen, heeft PURA Bedrijfscatering recent PURA GO gelanceerd. “Direct na de eerste coronamaatregelen heeft PURA het minimarkt-concept vormgegeven en zijn de eerste pilotstores geopend”, aldus Dennissen. Met PURA GO is het mogelijk om de hele dag door eten en drinken aan te bieden voor het ontbijt, de lunch en snackmomenten. PURA GO is er voor bedrijven die behoefte hebben aan verse, gevarieerde en gezonde producten voor hun medewerkers. De PURA GO mini market is overzichtelijk ingericht en afrekenen vindt plaats met een zelfscankassa. “In iets meer dan een jaar tijd is PURA GO van nul naar vijftig locaties gegroeid!”, zegt Dennissen trots. “Op dit moment worden er per week twee nieuwe geopend. Het format is overal hetzelfde, maar elke locatie heeft zijn eigen wensen. De basis is het 24/7 aanbieden van ultra verse producten met of zonder een servicemedewerker. Sommige opdrachtgevers hechten aan de persoonlijke touch en willen tussen de middag verse broodjes, warme gerechten en een warm soepje bieden. Andere kiezen voor het onbemande en volledig zelfservice. Bij PURA zijn we ervan overtuigd dat lekkere en gezonde voeding een bijdrage levert aan een betere werkomgeving.” PURA GO is deelnemer aan de beurs Facilitair, die gehouden wordt op 8, 9 en 10 juni.

Bron: @FoodClicks